weliswaar gaat dit stuk niet helemaal over Erkennen en Waarderen, maar wel over het wezen van de academische cultuur, vandaar dat ik het deel. Drie auteurs van de UU betogen dat systeemverandering met gebruik van Open Science in onderwijs voor een andere houding in de academische gemeenschap kan zorgen. Een fragment uit het artikel:
'Een toenemende dominantie van onderzoek en de groei van studententaantallen in de vorige eeuw zijn debet aan de teloorgang van dat gemeenschapsaspect van universitair onderwijs. “Het onderwijs werd in toenemende mate een kwestie van zenden en ontvangen. De massale hoorcollegezalen werden beeldbepalend voor universitair onderwijs”, schrijven de Utrechtse auteurs in het Open Acces-gepubliceerde boek.
Terug naar verwevenheid onderwijs en onderzoek
Tegelijkertijd ontstond wel het inzicht dat een goede onderzoeker niet automatisch een goede docent is; lesgeven is iets dat geleerd moet worden. In plaats van een verhoogde status van onderwijs binnen de academie leidde dat ertoe dat onderwijs liever werd uitbesteed aan voltijds docenten. “Hiermee raakte de verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs buiten beeld, de essentie van academisch onderwijs.”
Die verwevenheid moet worden teruggevonden, betogen Kluijtmans, Kummeling en Miedema. In de terugkeer naar kleinschaliger onderwijs (ondanks nog altijd toenemende studentenaantallen) en het breed onderkende belang van docentprofessionalisering zien ze eerste stappen van die cultuurverandering. Aan de hand van vijf principes (open, transformatief, bekrachtigend, flexibel en collaboratief) lichten ze toe hoe universitair onderwijs volgens de gedachte van Open Science idealiter georganiseerd zou zijn.'
Lees de rest van het stuk op bijgevoegde link.
Onderwijs volgens Open Science doet universiteit meer op hogeschool lijken - ScienceGuide
https://www.scienceguide.nl/2023/07/onderwijs-v...Manon Kluijtmans, Henk Kummeling en Frank Miedema formuleren vijf principes voor onderwijs volgen...