Sinds eind juli leeft er een gesprek -met gevolgen- op verschillende universiteiten over het al dan niet afschaffen van de mogelijkheid om cum laude af te studeren. Het gaat met name om de opleiding geneeskunde. De aanleiding voor deze ontwikkeling vormen hoge prestatiedruk en te subjectieve argumenten om tot 'cum laude' over te gaan.
Hoewel Erkennen en Waarderen zich niet direct inzet voor studenten, is het denk ik de moeite waard om de cum laude-discussie hier te delen. Mogelijk zijn onderdelen ervan waardevol voor de zich ontwikkelende gedachtevorming rond E&W-thema's. In onderstaand een uitsnede van wat er in verschillende kleinere en grotere media over werd geschreven:
Schaf cum laude maar af, zegt hoogleraar Thijs Bol (25/6, NRC --> zie bijlage vanwege betaalmuur)
Artsenopleidingen willen van cum laude af: 'Vermindert risico op burn-out' (31/7, website nos.nl)
Universiteit (Maastricht) komt met alternatief voor cum laude (1/8, De Limburger, met betaalmuur)
Waarom de Radboud Universiteit het predikaat cum laude moet behouden (15/8 opinieartikel Vox Magazine)
Waarom overwegen opleidingen het predikaat 'cum laude' af te schaffen? (17/8 Ad Valvas, VU)
Is cum laude nog houdbaar? (inventarisatie half augustus door LinkedIn, met vijf populaire posts incl links en discussies)
Notitie cum laude-regeling (26/8/'21, belangenvereniging De geneeskundestudent)
De discussie speelt overigens sinds een jaar of vijf en leeft af en toe op.
Comments
Edited on 29 August 2023
@carolineroulaux, heb jij misschien de mogelijkheid om het artikel uit De Limburger (of soortgelijke inhoud waar we iets kunnen lezen over het Maastrichtse alternatief voor cum laude) kunnen lezen?