Uitwisselingsverkenning bij Hogeschool van Amsterdam: andere taal, zelfde ambitie

  • 17 Oct
  • Claartje Chajes
  • 3
  • 1
  • 249
Claartje Chajes
Nieuwsrubriek
  • Richard de Waard
  • Marjan van Hunnik
bron: website Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA

"Het is onze opdracht om onderzoek te doen dat bijdraagt aan welzijn en welvaart in de samenleving. Daarbij moeten we als hogeschool zorgen dat de mensen die dat doen, goed in hun vel zitten", aldus Geleyn Meijer (vice-voorzitter College van Bestuur) tijdens het werkbezoek dat Regieorgaan SIA met (universitaire) relaties aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bracht op 8 oktober. Ofwel: ‘Erkennen en Waarderen’, maar dan anders: andere taal, andere uitgangspunten, maar eigenlijk is de ambitie hetzelfde, zo bleek uit de presentaties en gesprekken tussen de aanwezigen.

< Naar het nieuwsoverzicht

"Er is maar 1 soort wetenschap, maar de producten die we opleveren zijn echt divers"; Meijer en de andere sprekers lieten zien hoe het praktijkgericht onderzoek van de hogeschool impact maakt. Er wordt gewerkt in een onderzoekscultuur waarin niet zozeer de nadruk ligt op wetenschappelijke publicaties. Veel meer ligt de focus op de waardering voor verscheidenheid in competenties van onderzoekers, en de manier waarop zij impactvol onderzoek vormgeven.

Team Science

Hoofddocent Sjoukje Goldman (winnaar HvA-Onderzoek van het jaar) en lector Reint Jan Renes vertelden over hun sterke drijfveer om een verschil te maken met hun onderzoek en hoe de link met het onderwijs en team science van het hele lectoraat daarin een sterke basis vormen. Renes maakte de vergelijking met de verschillende kwaliteiten in een voetbalelftal. "Het gaat om de samenwerking en samenhang: wat ons verbindt is dat we met wetenschap de kennis naar de praktijk willen brengen. De lectoraten zijn daarbij vaak het cement in de samenwerking waarin allerlei partijen een steen bijdragen." De erkenning van de kwaliteit van de rol van ‘verbinder’ van een onderzoeker binnen een team aan een hogeschool is daarbij een voorbeeld van een onderzoekscultuur waarin iedereen bijdraagt aan impactvol onderzoek, maar niet persé altijd top-artikelen schrijft.


Verbinding met onderwijs

Als het gaat over impact dan is onderwijs en het goed inpassen van onderzoeksthema's in het curriculum ook een belangrijke motivator voor beide onderzoekers. Goldman: "In samenspraak met de onderwijsmanager kijk ik hoe bepaalde thema's kunnen landen in de opleiding. Het criterium is dus om niet alleen een wetenschaps-behoefte te vervullen, maar ook om kennis te ontwikkelen waar onze studenten mee aan de slag kunnen en een verschil mee maken als professionals."


Bredere kijk op wetenschap

In het gesprek dat de deelnemers plenair voerden werd de team science en de brede waaier van outputproducten positief ontvangen. Zo bracht KNAW-vertegenwoordiger @marjanvanhunnik in dat hogescholen niet hetzelfde pad moeten volgen als de universiteiten. Binnen het programma Erkennen & Waarderen, waarbij vooral universiteiten zijn aangesloten, wordt aandacht gevraagd voor een bredere kijk op wetenschap. @ingevanderweijen (Programmateam E&W) herkent bij Phd’s de wens om méér te doen dan alleen wetenschappelijke artikelen te schrijven. De uitgangspunten en begrippen van onderzoekers van universiteiten en hogescholen kunnen verschillen, maar we kunnen hierin goed van elkaar leren, was een conclusie.

@richarddewaard, beleidsmedewerker Onderzoek bij de Vrije Universiteit hield een pleidooi om de universitaire cultuur van publiceren te veranderen en verder te kijken: "We moeten het gesprek voeren hoe onderzoekers zichzelf willen ontwikkelen." Dat sloot aan bij de presentatie van HvA-projectleider Jelle Schuilenburg over de mogelijkheden en meerwaarde van horizontale loopbaanontwikkeling voor docent-onderzoekers op de HvA. Door inzichtelijk te maken waar mensen goed in zijn en waarin ze willen groeien, erken je de diversiteit van de onderzoeker en de vele rollen die een onderzoeker heeft. Een mooie verkenning met elkaar waar 'Erkennen en Waarderen' over gaat, aldus Paul van Rooij (voorzitter bestuur Regieorgaan SIA) in zijn afsluiting. "Het hoort bij onze verantwoordelijkheid als wetenschap om samen, door en met onderzoek, bij te dragen aan de maatschappij. "

Comments

1 comment, 20 October

Ik vond het een hele inspirerende middag. Bijzonder om te merken hoe anders de hogescholen kijken naar de thema's waar wij bij Erkennen & Waarderen mee bezig zijn. Zoals @claartjechajes hierboven ook al schrijft, maken zij helemaal niet zo sterk een verschil tussen onderwijs en onderzoek - onderwijs zit als vanzelfsprekend verweven in het praktijkgericht onderzoek dat zij doen. En dat onderzoek is, naast wetenschappelijk op niveau, altijd impactvol. Die impact is veel belangrijker dan een publicatie, dus van enige publicatiedruk is nauwelijks sprake. Er wordt als vanzelf aan teamscience gedaan. En de lector doet natúúrlijk gewoon mee met het uitvoeren van het onderzoek. Vandaar dat ik inderdaad opgemerkt heb: ga als hogescholen niet de universiteiten nadoen en daarmee in de valkuilen van de universiteiten stappen. Want dat zijn de valkuilen waar wij juist vanaf willen komen met (o.a.) het programma Erkennen & Waarderen

Marjan van Hunnik