Hierbij deel ik, mede namens @biancalanghout en op verzoek van @claartjechajes de beschikbare gedifferentieerde loopbaanpaden van twee faculteiten van Erasmus Universiteit Rotterdam, en een update over de voortgang bij andere faculteiten.
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) heeft in 2019 vier loopbaanpaden ontwikkeld: Education, Impact, Research of Management focused. Voor Education en Impact is er ook een tijdallocatie / indicatie, terwijl dit voor Impact en Management 'op maat' is. Ook blijft het standaard profiel (60% educatie en 40% onderzoek) ook beschikbaar. Binnen je academische carrière wordt verwacht dat je eerst een aantal jaar binnen het standaard profiel werkt, om een sterke basis in zowel onderwijs als onderzoek te ontwikkelen. Een aantal collega's zit al officieel in een profiel, maar nog niet zo veel als wij idealiter zouden zien.
International Institute of Social Studies (ISS, gevestigd in Den Haag) heeft in 2022 ook vier profielen / loopbaanpaden ontwikkeld: Edcation, Research, Leadership en Societal Relevance. Alle paden bevatten minimaal 40% educatie, 25% onderzoek, 10 % leiderschap en 10% sociatal relevance. De overige 15% wordt toegewezen aan het gebied van het betreffende profiel. Deze loopbaanpaden zijn beschikbaar voor academici op UHD niveau. Op dit moment zitten er nog geen collega’s officieel in een profiel. Dit jaar loopt er een groot project onder leiding van een Senior HR collega en een professor om Erkennen & Waarderen, inclusief gedifferentieerde loopbaanpaden, meer ingebed te krijgen in de organisatie.
De voortgang en het proces loopt erg verschillend per faculteit. Een aantal faculteiten zijn bezig het ontwikkelen van loopbaanpaden (al dan niet onder een andere naam, zoals het Faculty Model van RSM, onze business school), soms ook meer dan vier. Een enkele faculteit is nog enigzins huiverig. Met hen verkennen we ook de optie om in plaats van met vaste profielen, te gaan werken met een ander systeem waarin ‘vrije’ ruimte wordt ingebouwd voor activiteiten waarin de talenten van de medewerker liggen.
Een andere belangrijke ontwikkeling binnen EUR: Onlangs is er een werkgroep samengesteld (met deelnemers uit elke faculteit) die gaat werken aan de ontwikkeling en het beschikbaar maken van gedifferentieerde loopbaanpaden op Hoogleraar niveau. In januari hebben zij een eerste bijeenkomst.
@anneleinstax, zou jij wellicht nog een aanvulling kunnen doen hierop, met betrekking tot Erasmus MC?
Groeten vanuit Rotterdam, en tot in het nieuwe jaar!
Comments
Dank voor het mooie overzicht van de EUR @evelinebraber! Ik vul deze graag aan vanuit het Erasmus MC.
Het Erasmus MC heeft binnen het onderzoeksprofiel de bevorderingsrichtlijnen voor UD, UHD en HL herzien. Met deze herziening wordt er op een bredere wijze rekening gehouden met de talenten en competenties van academici in de beoordeling en bevordering, met als doel een dynamische en inclusieve benadering van het academisch promotietraject.
Belangrijkste veranderingen zijn:
Erasmus_MC_Academic_promotion_to_Assistant__Associate_and_Full_Professor_with_profile_research__Versie_1_.pdf (PDF, 553 KB)