Vanuit Erkennen & Waarderen vinden we het belangrijk om aandacht te geven aan loopbaanpaden op het gebied van onderwijs, en óók aan de verbetering van de ervaring van docenten zelf. Want ook dát is erkenning en waardering van onderwijs. We proberen dat met vernieuwende initiatieven. Zo hebben we de laatste jaren o.a. het volgende ontwikkeld: * TUnder: Learning Together - buddy programma waarbij docenten op laagdrempelige informele wijze feedba...
De TU Delft heeft een actief Open Science- en Open Education netwerk en - programmamanager. Zie de webpagina Open Science. Onderdeel hiervan is (uiteraard) het explicieter erkennen en waarderen van Open Science in de processen rond werving, evaluatie, benoeming en promotie. Open Science en Open Education is daarom opgenomen in de Academische Ontwikkelwijzer, die naar verwachting per 1 januari 2026 geïmplementeerd wordt.
Met de Gesprekskaarten kunnen medewerker én leidinggevende een keuze maken uit verschillende onderwerpen om in het R&O-gesprek te bespreken. Dus: niet alle onderwerpen 'moeten' afgevinkt worden, maar de focus in het gesprek kan gelegd worden op onderwerpen naar keuze.
Al in 2019 heeft de TUDelft een handreiking carrièrepad Onderwijs vastgesteld, op dat moment voor de functies UHD en hoogleraar. Deze is opgenomen in de nieuw ontwikkelde Academische Ontwikkelwijzer, die naar verwachting per 1 januari 2026 geïmplementeerd wordt. In de Ontwikkelwijzer is ook een accent op onderwijs toegevoegd voor UD's. Zodra de Ontwikkelwijzer wordt geïmplementeerd, komt deze Handreiking dan ook te vervallen.
Het Academic Career Track beleid is een (maximaal) 8-jarig traject voor UD's, die zich in die tijd kunnen ontwikkelen tot UHD én zich (vanuit een brede academische start) kunnen focussen op een accent binnen de vier wetenschappelijke domeinen Onderwijs, Onderzoek, Leiderschap en Impact/Innovatie
Projecten van De Jonge Akademie | De Jonge Akademie De Jonge Akademie van de KNAW vindt Erkennen & Waarderen belangrijk. Dat zie je bijvoorbeeld terug in podcastseries Aan de Top! en TsjongeJonge, maar ook in projecten zoals Iedereen professor!
Een pleidooi van de Sociaal Wetenschappelijke Raad van de KNAW voor het waarderen van het maken van impact als wetenschapper, en tien 'lessen' (met inspirerende quotes) over waar je dan rekening mee moet houden. Toegankelijk geschreven en daarom prettig te lezen. Het is ook een pleidooi om het maken van impact al in de opleiding van PhD's en andere early career wetenschappers op te nemen.